Reforming the Indian Madrassas

Yoginder Sikand *)

*) Penulis adalah intelektual India, dan menulis sejumlah buku tentang Islam dan wacana terkait. Ia adalah editor dan penulis utama Qalandar , sebuah  terbitan elektronik bulanan yang mengupas  tema hubungan antara kaum muslim dan pengikut agama lainnya. Ia memperoleh gelar Master dalam sosiologi dari Jawaharlal Nehru University di  New Delhi, dan Doktor dalam ilmu sejarah dari University of London. Sekarang ia tinggal di Bangalore.

Abstrak:

Madrasah  atau  sekolah  Islam memainkan  peranan  penting  dalam  kehidupan masyarakat Muslim  India sekarang  ini. Tidak ada angka pasti perihal  jumlah madrasah di  India, tetapi diperkirakan  jumlahnya beberapa ribu buah.  Kebanyakan  di  antaranya  adalah  sekadar  sekolah-masj id  (maktab),  tempat  anak-anak  Muslim  diajar  membaca  dan  menghapal al-Qur’an, belajar bahasa Urdu, dan dasar -dasar keimanan. Ada  juga beberapa madrasah yang besar, yang  menjalin aliansi dengan beberapa  yang  lebih kecil. Sejumlah madrasah  ini  telah dan senantiasa memberikan pengaruh  penting terhadap kaum Muslim di negara-negara lain, khususnya di Asia Selatan. Lalu bagaimanakah reformasi madrasah  India, tentang bagaimana kebutuhan akan reformasi diutarakan oleh kaum Muslim di India sekarang  ini, baik oleh ulama  maupun  yang  lainnya?  Apakah  dasar-dasar  reformasi  ini,  dan  harus  seperti  apakah  reformasi  tersebut  berjalan?  Lalu  benarkah ada  kaitan antara  sejumlah madrasah di  India dengan gerakan  Islam  radikal?

Kata Kunci: madrasah,  India,  reformasi, dan gerakan Islam radikal.

Introduction
Madrassas, or Islamic schools, serve an important function in the lives of many Muslims in India  today. No reliable figures exist for the number of madrassas in India, but there are estimated to be several thousand.1
Many of them are just mosque schools (maktabs) where Muslim children are taught to read the Quran and memorize parts of it and are also taught Urdu and the basics of the faith. Several large madrassas also exist, with smaller ones loosely affiliated to them. Some of these have exercised, and continue  to exercise, an  important  influence on Muslims  in other countries, especially (but not only) among the South Asian diaspora.
This paper deals with the question of reforms in the Indian madrassas, looking at how the demands  for reform are being articulated by Muslims in India today, both ulema as well as others. It focuses on  the rationale for reform,  the forms  that  these reforms should  take and  the  impact of  these suggested measures, concluding with a brief reflection on the debate in India today about the alleged links of some madrassas with outside radical Islamist movements, examining how this debate has impacted efforts to
reform the madrassas.

Read more: 10-reforming-the-indian-madrassas-yoginder-sikand

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: